CAS Testi: Nedir? Nasıl Uygulanır? Kimlere Uygulanır?
CAS Testi – Bilişsel Değerlendirme Sistemi
CAS Testi (Cognitive Assessment System), yani Zihinsel Değerlendirme Sistemi, 5-17 yaş grubu çocukları zihinsel açıdan değerlendiren bir zeka ve yetenek testidir ve bu test İstanbul Üniversitesi Öğretim üyelerinin öncülüğünde Türkiye Standardizasyonu yapılarak Türkçe’ye kazandırılmıştır.
CAS 5 – 7 ve 8 – 17 yaş olarak iki ayrı form şeklinde düzenlenmiştir. Bunun sebebi ise bazı alt testlerin sadece 5 – 7 yaş arasını kapsarken, bazılarının sadece 5 – 17 yaş arasını kapsarken ve bazı alt testlerin ise 5 – 17 yaş aralığının tamamını kapsamasıdır.
Testin amacı, çocukların bilişsel işlemlerini değerlendirmek ve hangi işlemlerde ne seviyede olduklarını belirlemektir. Nörolojik bir değerlendirme imkanı da sunduğu için bazı bilişsel fonksiyonlarda zorlanan çocukların hangi alanlarda zorlandığının tespit edilmesi açısından önemli bir veri kaynağı sunmaktadır. Testin en büyük avantajı kültürel etkenlere bağlı olmadan çocukla ilgili bir değerlendirme yapmasıdır.
Her insan ve her çocuk farklı şekillerde öğrenme kabiliyetine sahiptir. Bu farklılık, çocuklar ve gençler için en çok ortak öğrenme alanı olan okullarda ortaya çıkmaktadır. Farklı şekillerde öğrenen çocukların öğrenme süreçleri ve süreleri de değişmektedir. Bu durum, özellikle öğrenme ile ilgili zorlanmalar yaşayan çocuklarda ön plana çıkmakta ve bu çocuklarda öğrenmeyi bozucu faktörleri tespit etmek açısından bu test oldukça işlevsel veriler sunmaktadır. Test ile edilen bulgular ışığında, çocukların bilişsel işlevlerdeki güçlü ve zayıf yönleri tespit edilebilmektedir. Güçlü yönleri doğrultusunda çocuğu yönlendirme ve zayıf yönleri doğrultusunda da çocuğu desteklemek oldukça önem taşımaktadır.

CAS Testi Nasıl Yapılandırılmıştır?
Çoğu zaman birbirinin içine geçen üç CAS dalı, aşağıdaki şekilde tanımlanmıştır:
- Yaratıcılık – sanatlar ve yaratıcı düşünmeyi içeren diğer yaşantılar.
- Etkinlik – sağlıklı bir yaşam tarzına katkıda bulunan ve DP’nin diğer alanlarındaki akademik çalışmaları tamamlayan fiziksel çaba.
- Hizmet – öğrenciye öğrenim açısından yarar sağlayan, ücret alınmadan ve gönüllülük esasına göre girişilen bir etkileşim. İlgili herkesin haklarına, onuruna ve bağımsızlığına saygı esastır.
CAS Testi Hangi Durumlarda Kullanılmaktadır?
- Üstün zeka tespiti
- Öğrenme güçlüğünün tespiti
- Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivitenin tespiti
- Zihinsel engeli olan çocukların tespiti
- Travmatik beyin Hasarı Olan Çocukların tespiti
- Ciddi duygusal bozuklukları olan çocukların tespiti
- Planlama problemleri olan çocukların tespiti

CAS Testi Ne Kadar Sürer ve Diğer Testlerden Farkı Nedir?
- Testin uygulanması bireyin performans durumuna göre ortalama 1-2 saat sürer.
- Testin diğer testlerden en önemli farkı çocuğun ham olan zihinsel becerilerini ölçmesidir. bireydeki işlenmiş bilgi ve becerileri ölçmez bunun yerine zihnin bir haritasını ortaya çıkarır. başka önemli bir farkı da kültürel unsurlar içermez.
CAS Testi nin Uygulama ve Kullanım Alanları
Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocukların değerlendirilmesi, öğrenme güçlüğü olanların değerlendirilmesi, zihinsel engelli olanların değerlendirilmesi, travmatik beyin hasarı olanların değerlendirilmesi, ciddi duygusal bozuklukları olanların değerlendirilmesi, üstün zekalı çocukların değerlendirilmesi, planlama problemleri olanların belirlenmesi ve başarının önceden kestirilmesi gibi durumlar için CAS (Bilişsel Değerlendirme Sistemi) Batarya Zeka Testi uygulanabilir ve kullanılabilir.

1-Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu
CAS Testi , dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocukların bilişsel işlem özelliklerinin değerlendirilmesi için uygun bir araçtır. Dikkat ve Planlama Ölçekleri bu tanı düşünüldüğünde özellikle önemlidir. Dikkat Ölçeği; bireyin, seçici dikkatte, uygun uyarıcıya yönelmede ve uygun olmayan uyarıcılara ise direnmede ne kadar başarılı olduğunun belirlenmesi konusunda uygulayıcılara olanak sağlar. Planlama Ölçeği; çocukların, bilişsel aktiviteleri organize etmede ve kendilerini programlamadaki düzeylerini belirlemede ne kadar başarılı olduklarının belirlenmesinde uygulayıcılara iyi bir değerlendirme aracı sağlar.
2-Öğrenme Güçlüğü
CAS Testi , Öğrenme güçlüğünün altında yatan bilişsel işlemlerin değerlendirilmesi için de uygun bir araçtır. Örneğin, okumadaki şifre çözmeyle ilişkili Ardıl Bilişsel İşlem problemlerinin ortaya çıkmasına yardımcı olabilir. Eşzamanlı ve Ardıl Bilişsel İşlem Puanları okuduğunu anlamayla ilgili olabilir. Aynı şekilde, matematik problemlerinin çözümüyle ilgili Planlama güçlüklerinin belirlenmesinde kullanılabilir.

3-Zihinsel Engel
Bir çocuğun zihinsel engelli olma ihtimalinin belirlenmesinde CAS testi iki açıdan kullanışlıdır. Birincisi, çocuğun eğitim yoluyla sonradan öğrendiği bilgilere çok az ihtiyaç duyan bir değerlendirme sağlar. Böylece çocuk bilgi eksikliği nedeniyle testlerde başarısız olmayacak ve doğal performansı puanlara tam olarak yansıyacaktır. İkincisi, birçok farklı bilişsel işlemin değerlendirilebilmesine olanak sağladığı için ayırıcı tanıya yardımcı olabilecektir.
4-Travmatik Beyin Hasarı Olanlar
Dört PASS ölçeğinin her biri, travmatik beyin hasarına karşı hassas olan çok çeşitli bilişsel işlemlerin ölçümüne olanak sağlar. Organizasyon, dürtü kontrolü, dikkat, problem çözme ve planlama özellikle travmatik beyin hasarı olan çocuklarda sorun oluşturmaktadır ve CAS bu bilişsel fonksiyonları kapsamaktadır.
5-Ciddi Duygusal Bozuklukları Olanlar
CAS testi , ciddi duygusal bozuklukları olan çocukların değerlendirilmesinde de yardımcı olabilecek bilgiler sağlar. Bu çocukların davranış kontrolü, diğer kişilerle yaşadıkları sosyal problemleri ve dürtüsellikle ilgili olarak yaşadıkları güçlükleri CAS testi Planlama ölçeğindeki düşük puanlarla ilişkilendirilebilir.

6-Üstün Zekalı Çocuklar
CAS’in dört ölçeği de üstünlüğün değerlendirilmesi için gerekli olan bilişsel işlemlerin değerlendirilmesine olanak sağlar. CAS bilişsel işlemlerin geniş kapsamlı bir şekilde ölçümüne olanak sağlar ve geleneksel zeka testleriyle ölçülemeyen bilişsel alanlarda üstün olan bireyleri belirleyebilir. Ölçülen fonksiyonların daha geniş kapsamlı olması nedeniyle geleneksel testlerle belirlenenlere göre daha çeşitli alanlarda üstün olan çocukları belirleyebilir.
7-Planlama Problemleri Olanlar
CAS, çocuğun planlama ve organizasyon düzeyini değerlendirmek için sistematik ve yapısal bir yöntem sağlar. Planlama alt testleri çocuğun etkinlikleri organize etmesine, uygun stratejiler kullanmasına, dürtüselliğine, davranışlarını düzenlemesine ve değerlendirilmesine karşı hassastır.
8-Başarının Önceden Kestirilmesi
CAS, çocukların akademik başarılarını önceden kestirmeyi hedeflemektedir. Dört PASS ölçeğinin her biri akademik performansın özel alanlarındaki başarı ve başarısızlıklarla ilişkilidir. Tam Ölçek Standart Puanı, temel başarının önceden belirlenmesinde en iyi göstergedir. Dört PASS ölçeğinin her birine ait standart puanlar da akademik performansın özel alanları ile ilişkilidir.

CAS Testi: Sonuçlar, Puanlama ve Çalışma Yöntemleri
- CAS testi sonuçları, bireyin bilişsel işlevlerinin gücünü ve zayıflıklarını belirler. Bu test, bireyin zihinsel işlevlerinin seviyesini ölçer. Test sonuçları, bireyin öğrenme, problem çözme ve diğer zihinsel işlevlerinin nasıl çalıştığını belirleyebilir. CAS testi sonuçları, birçok okulda ve kurumda, öğrencilerin eğitim ve öğretim sürecinde karşılaşabilecekleri zorlukların belirlenmesinde kullanılır.
- CAS testi puanları, bireyin bilişsel işlevlerinin gücünü ölçer. Bu test, bireyin zihinsel işlevlerinin seviyesini belirler. CAS testi sonuçları, birçok kurumda, öğrencilerin eğitim ve öğretim sürecinde karşılaşabilecekleri zorlukların belirlenmesinde kullanılır.
- CAS testi için çalışma yöntemleri, bireyin testi en iyi şekilde tamamlamasına yardımcı olur. CAS testi için çalışma yöntemleri, okuma, matematik ve bellek becerilerini geliştirmek gibi çeşitli egzersizler içerir.
YORUM YAPIN